Saturday, August 2, 2008

ZIARAH DAULAH



Mafhum Firman Allah Surah Saba':18

"Dan Kami jadikan antara mereka dan antara negeri-negeri yang Kami limpahkan berkat kepadanya, beberapa negeri yang berdekatan dan Kami tetapkan antara negeri-negeri itu (jarak-jarak) perjalanan. Berjalanlah kamu di kota-kota itu pada malam hari dan siang hari dengan dengan aman[1238].


[1238]. Yang dimaksud dengan negeri yang Kami limpahkan berkat kepadanya ialah negeri yang berada di Syam, karena kesuburannya; dan negeri- negeri yang berdekatan ialah negeri-negeri antara Yaman dan Syam, sehingga orang-orang dapat berjalan dengan aman siang dan malam tanpa terpaksa berhenti di padang pasir dan tanpa mendapat kesulitan.

Alhamdulillah, Jam 9.00 pagi, 2 ogos 08,aku berangkat ke Negeri Cik Siti Wan Kembang, berjumlah 17 orang.Hj Badrul, Hj Hamid dan Saudara Hamidun sebagai "Pilot" telah berjaya membawa kami selamat tiba di Destinasi, Kg Pulau Melaka.

Program ziarah ini di atur oleh sahabat lama , saudara ustaz Adnan, yang menjadi perantaraan antara kami dengan Baldatun Toyyibah , alangkah indahnya negeri ini, dan esok kami bercadang ke Masjid Tok guru se awal suboh bagi menunaikan ibadat bersama Tok guru.
Tak sabar menunggu esok untuk acara yang insyaAllah diberkati Allah.
bersambung....

No comments: