Tuesday, July 1, 2008

URUS DENGAN AMANAH



Surah An Nisa' 135: Mafhumnya:


"Wahai orang-orang yang beriman, jadilah kamu orang yang benar-benar penegak keadilan, menjadi saksi karena Allah biarpun terhadap dirimu sendiri atau ibu bapa dan kaum kerabatmu. Jika ia[361] kaya ataupun miskin, maka Allah lebih tahu kemaslahatannya. Maka janganlah kamu mengikuti hawa nafsu karena ingin menyimpang dari kebenaran. Dan jika kamu memutar balikkan (kata-kata) atau enggan menjadi saksi, maka sesungguhnya Allah adalah Maha Mengetahui segala apa yang kamu kerjakan."


[361]. Maksudnya: orang yang tergugat atau yang terdakwa.

Aku terasa terpanggil kepada satu artikel tentang masalah pengurusan di pusat pengajian.Dimana-mana sekarang ini banyak pusat pengajian atau pendidikan yang tumbuh bagai cendawan.

Memanglah budaya ilmu sangat dituntut oleh Syariat Islam.Kerana sesungguhnya berada dalam majlis ilmu seumpama berada di taman-taman Syurga.

Menyebarkan agama Allah adalah sangat mulia.Mereka di anggap sebagai penyambung lidah Auliya' Allah.Sangat mulia.

Namun jika berlaku sebaliknya, Bala' dan kebinasaan lah yang bakal diperolehinya,umpamanya :

a. Matlamat untuk untung ( komersial )semata-mata.

b.kejayaan para pelajar di ukur sekadar IQ ( kecerdasan Aqal sahaja )bukan mengikut EQ( kecerdasan emosi dan SQ( kecerdasan Spiritual)

c. Kebajikan pelajar di abaikan.walaupun kadang-kadang ada pelajar yang memang memilih untuk mengabaikan diri mereka dari arus pendidikan.

d. Membiarkan pelajar dengan maksiat.Tidak dinafikan ada pelajar yang memang suka berbuat demikian walaupun dilarang tetapi jiwa mudanya mengatasi keimanan.


e. Begitu juga kadang-kadang terdapat para pensyarah menjadikan Institusi pendidikan sebagai pejabat jualan langsungnya, ini lagi malang , apakah status gajinya yang diterima setiap bulan itu "halal atau haram".Jika "GURU" terlibat dengan perkara Syubhah atau haram, macamana pula hasil didikan mereka,apakah akan lahir para Graduan berakhlak atau hanya cemerlang didalam akademik sahaja.


Justeru itu sewajarnya pihak pengurusan dan yang berkaitan, lihatlah dan uruslah sistem pendidikan ke arah melahirkan jenerasi yang bukan sekadar ada IQ tetapi biarlah mempunyai EQ dan SQ.

Walaubagaimana pun,soal memegang amanah bukan terhenti kepada orang tertentu sahaja, dalam kontek "laporan akhbar"di atas,pihak pelapor juga ada peranan dan perlu tunaikan amanah, tetapi mesti ikut kaedah yang tidak bercanggah dengan Syariat.

Hadis Nabi yang mafhumnya.

" Setiap kamu adalah pemimpin dan setiap pemimpin bertanggungjawab terhadap apa yang di pimpinnya"

Dalam ertikata lain, semua terlibat.Dalam kontek Intitusi pendidikan sebagai contoh, para pelajar ada tanggung jawab,para pensyarah pun ada tanggungjawab,pihak pengurusan juga ada tanggungjawab, dan ingat semua orang akan ditanya dan dipersoalkan oleh Allah tentang tanggungjawabnya di Akhirat kelak.

Justeru itu semasa di dunia ini berbincang dan " Syura" lah di dalam setiap urusan, bukan dengan cara melemparkan teguran tanpa bukti yang jelas.Kemungkinan pihak pelapur ada kebenarannya, tetapi bukan semuanya benar.Begitu juga pihak pengurusan , ada salahnya tetapi bukan semuanya salah .

Oleh itu jalan terbaiknya ialah kembali semeja,berbincang dan cari penyelesaian tanpa melibat pihak-pihak lain.Sebab bila melibatkan pihak ketiga "kesalahan" itu akan lebih buruk dan menular lagi, sedang kan didalam Islam "Jika berhadapan dengan dua perkara yang buruk" mesti di pilih yang minima buruknya, dan dengan itu penawarnya lebih mudah diperolehi dan kesannya akan mempercepatkan penyembuhannya.

"Mudah mudahan dengan itu kita terselamat dari bala Allah.
Mudah mudahan kita teruskan amanah ini dengan ikhlas semata-mata kerana Allah.

Firman Allah , Surah An Nisa' ayat : 58
Mafhumnya:


"Sesungguhnya Allah menyuruh kamu menyampaikan amanat kepada yang berhak menerimanya, dan (menyuruh kamu) apabila menetapkan hukum di antara manusia supaya kamu menetapkan dengan adil. Sesungguhnya Allah memberi pengajaran yang sebaik-baiknya kepadamu. Sesungguhnya Allah adalah Maha Mendengar lagi Maha Melihat."

No comments: