Monday, June 30, 2008

TARBIYAH DARI ALLAH


Firman Allah An Nur : ayat 4 MAFHUMNYA:

"Dan orang-orang yang menuduh wanita-wanita yang baik-baik[1029] (berbuat zina) dan mereka tidak mendatangkan empat orang saksi, maka deralah mereka (yang menuduh itu) delapan puluh kali dera, dan janganlah kamu terima kesaksian mereka buat selama-lamanya. Dan mereka itulah orang-orang yang fasik. "


[1029]. Yang dimaksud wanita-wanita yang baik disini adalah wanita-wanita yang suci, akil balig dan muslimah.

Ayat 23 Surah An Nur, Mafhumnya

"Sesungguhnya orang-orang yang menuduh wanita yang baik-baik, yang lengah[1033] lagi beriman (berbuat zina), mereka kena la'nat di dunia dan akhirat, dan bagi mereka azab yang besar, "


[1033]. Yang dimaksud dengan wanita-wanita yang lengah ialah wanita-wanita yang tidak pernah sekali juga teringat oleh mereka akan melakukan perbuatan yang keji itu.

2, 3 hari ni heboh LIWAT ! LIWAT ! Liwat round ke 2.apalah malang negara ku ini perkataan jijik itu bermain dan menjadi glamour seperti EURO 08,Tiada penguasa kah? tiada mufti kah ? tiada sekolah atau U ke untuk mengkhabarkan , liwat bukan boleh main-main,zina bukan benda boleh main-main.Apa kata anak-anak mereka,apa kata remaja,apa kata non Muslim.Ini kah kerja pemimpin mereka, inikah bentuk watak pemerintah hari ini.Ini kah orang yang membela nasib rakyat.

Kalau soal tuduhan dan percakapan pun sudah tidak boleh di uruskan, apalagi yang mereka boleh buat.FIKIR kan lah.

Jangan, jangan bercakap dan melakukan apa-apa yang bercanggah dengan perentah Allah.
Akurlah,kembalilah kepada Syariat Allah.

Pengajaran:

a.Kedua-dua ayat menyebut wanita, tidak lelaki( inilah kehebatan AlQur'an,dalam kes seperti zina ,kehormatan lebih kepada wanita,adapun kes mencuri,membunoh dan yang berkaitan dengan kekasaran disebut nama lelaki)sebenarnya alQur'an utuk semua.

b. Setiap tuduhan mesti ada sekurang 4 saksi,jika tidak yang menuduh dikenakan had( hukuman 80 kali sebat)

c. Islam adalah agama Allah, untuk menjaga maslahah manusia.Justeru itu bila Syariat Islam (hudud) di nafikan, inilah natijahnya, semua orang jika terpaksa atau apa-apa kepentingan boleh melakukan apa sahaja bila hilang malunya.

Kepada semua kaum musliman daan muslimat yang beriaman dan bertaqwa, marilah kita bersama - sama berjuang bagi menegakkan agama Allah dalam satu pakatan yang baik atas nama Islam( bukan islam hadhari )

No comments: