Thursday, January 17, 2008

HIJRAH



Tanggal 1 Muharram 1429h,aku bersama anak lelaki ku mengambil keputusan untuk ke Air terjun Ulu kenas tidak jauh dari Kuala kangsar.

Pukul 9.00 pagi kami sampai dan betapa indahnya ciptaan Allah, suasana nyaman dan penoh Syahdu sungguh mengkagumkan, Syukur kepada Allah di atas segala nikmatnya.

Tinggal lagi kitalah manusia, yang perlu menunaikan tugas kekhalifahan kita, memastikan alam ini di urus berdasarkan hukum Ilahi.



ان ربكم الله الدي خلق السماوات والارض في سته ايام ثم استوي علي العرش يغشي اليل النهار يطلبه حثيثا والشمس والقمر والنجوم مسخرات يامره الا له الخلق والامر تبارك الله رب العالمين
Al A'raf-(54)
Maksudnya:
Sesungguhnya Tuhan kamu ialah Allah yang telah menciptakan langit dan bumi dalam enam masa, lalu Dia bersemayam di atas 'Arasy,Dia menutupkan malam kepada siang yang mengikutnya dengan cepat, dan diciptakanNya pula matahari ,bulan dan bintang-bintang masing-masing tunduk kepada perintahNya, ingatlah mencipta dan memerintah hanyalah hak Allah, maha suci Allah, Tuhan semesta Alam".

Selepas mandi dan menikmati keindahan ciptaan Allah itu, jam 1.00 tengah hari , kami berlepas pulang dan singgah ditebing nya dengan menikmati Laksa kuala.dan tiga bungkus lagi untuk dibawa pulang, RM10.00.

Dipertengahan jalan , kami singgah di Masjid untuk Solat zohor, itulah secebis kenangan di 1 Muharram 1429 yang lalu.mudah mudahan generasi muda hari ini, khususnya anak-anak ku akan sentiasa menjaga Ciptaan dan amanah Allah dengan sebaik mungkin.

Wallahu A'lam .


No comments: