Monday, January 28, 2008

INGATAN BUAT DIRIKU YANG MUDAH LUPA

Hari minggu, 26 Jan 08 yang lalu, aku dan beberapa orang teman bertolak dari Sri manjung, jam 12.30 tengah hari.Tujuan nya ialah untuk menziarahi bekas YDP lumut yang sedang sakit di IJN.Alhamdulillah kami selamat sampai dan sempat menziarahinya.Bila je terpandang wajahnya yang dah banyak berubah, teringat betapa aku ini, insan kerdil yang entah apalah jasa dan amalku untuk Islam.Bekas Ydp kami adalah diantara insan yang bertanggungjawab menjadi perintis kepada tertegaknya amar ma'ruf nahi Mungkar di Kawasan Lumut.
Alhamdulillah , walaupun beliau kini diuji dengan keuzuran , namun kami yakin beliau tidak akan di sia-siakan oleh Allah.Mudah-mudahan ini akan menambahkan lagi pahala buat beliau.

Kini ku kemabali semula , dan berazam segala ilmu dan pengalaman yang disampaikan beliau akan kami teruskan . InsyaAllah.

Kepada generasi muda teruskanlah perjuangan bagi menegakkan kalimah Allah dengan tidak membuang masa dan melakukan perkara-perkara yang "Laghau" dan sia-sia.

Rebutlah lima perkara sebelum tiba lima perkara:-

a.Hidup sebelum mati
b.Senang sebelum susah
c.Sihat sebelum sakit
d.Lapang sebelum sibuk
e.Kaya sebelum miskin

Kembalilah kepada prinsip yang digariskan oleh Allah dalam surah ash-Shaff ayat 10-13
يا أيها الذين أمنوا هل ادلكم على تجاره تنجيكم من عذاب أليم (10)توئمنون بالله ورسوله وتجاهدون في سبيل الله باموالكم وانفسكم ذلكم خير لكم ان كنتم تعلمون (11) يغفرلكم ذنوبكم ويدخلكم جنات تجري من تحتها الانهار ومساكنا طيبه في جنات عدن ذلك الفوز العظيم(12) وأخري تحبونها نصر من الله وفتح قريب وبشر المؤمنين (13


Maksudnya" Wahai orang-orang yang beriman, sukakah kamu Aku tunjukkan suatu perniagaan yang dapat menyelamatkan kamu dari azab yang pedih(11) Yaitu kamu beriman kepada Allah dan Rasulnya da n berjihad dijalan Allah dengan harta dan jiwamu,Itulah yang lebih baik bagi kamu jika kamu mengetahuinya(12)
Nescaya Allah akan mengampunkan dosa-dosa mu dan dan memasukkan kamu kedalam syurga yang mengalir dibawahnya sungai-sungai dan tempat tinggal yang baik didalam syurga 'Adn.Itulah keberuntungan yang besar(13) Dan ada lagi kurniaan yang lain yang kamu sukai iaitu, pertolongan dari Allah dan kemenangan yang dekat.Dan sampaikanlah berita gembira kepada orang-orang yang beriman"

Wallah 'alam


No comments: