Friday, January 18, 2008

KEMBALI KE LANDASAN




Apa maksud kembali kelandasan? sebenarnya ini adalah kalimah yang digunakan oleh Penolong pengetua aku, bagi memperbaiki prestasi pelajar-pelajar agar ingat janji asal mereka dengan ibu ayah, dengan pihak Institusi dan apa lagi dengan Allah Tuhan yang mentadbir alam ini.

Aku juga terpanggil untuk menyatakan kebimbangan ini agar jangan sampai terus berlaku tanpa noktahnya.Cukuplah dengan apa yang sedang melanda bumi tercinta ini ,yang terkini kita kehilangan adik Sharlinie.Ibu bapanya lagilah terasa.Bahu yang memikul lebih berat dari mata yang memandang.

Duhai penguasa.Buat lah sesuatu.Tanggungjawab ,mesti dibertanggungjawab.Aku teringat semasa pengajian ku di salah sebuah IPT dalam negara,pensyarah Ilmu sains politik aku menyatakan bahawa pernah berlaku dimasa pemerintahan Khalifah Umar Alkhattab r.a. "Seandainya seekor keldai mati di padang pasir, maka Umarlah yang akan bertanggung jawab".Nah sahabat-sahabat sekelian , inilah dasar dan sikap penguasa yang bertaqwa dan yang benar-benar menjadi pembela kepada kaum yang lemah.

Justru itu apa tugas dan tanggungjawab kita didalam memastikan perkara ini dapat diatasi dan idak berulanglagi.Tidak lain dan tidak bukan marilah kembali kelandasan.Kelemahan dan ketidakmampuan mesti diperbaili sebagaimana pelajar tadi yang tidak menunjkkan prestasi yang baik dan mengikut piawaian Isntitusi perlu berubah kembali kepada landasan atau di singkirkan dari pengajian, dan diganti dengan pelajar lain yang lebih bersedia untuk memastikan kebaikan dan kejayaan berterusan dan dapat dielakkan sebarang pembaziran dan kemusnahan yang berpanjangan.

Perkara ini adalah sama sebagaimana dalam melaksanakan tuntutan Solat.Imam yang melakukan kesilapan wajib ditegur dan Imam mestilah akur.seandainya Imam degil maka wajib Mufaraqah atau diganti dengan Imam yang lain.

Semoga coretan ini menjadi muhasabah untuk diriku dan anda semua.


No comments: